Strona domowa

Gra miejska „Domki fińskie”

Pomóżcie odnaleźć dziennik pana Anatola, inżyniera z Biura Odbudowy Stolicy, który w przeszłości mieszkał w jednym z domków fińskich na warszawskim osiedlu Jazdów. Pan Anatol zapisywał w nim swoje najważniejsze wspomnienia z tego okresu. Niestety podczas ostatniej wizyty na Jazdowie dziennik gdzieś się zapodział…

logo

Wyruszcie na poszukiwanie zagubionych stron z dziennika i poznajcie wspomnienia dawnych mieszkańców domków fińskich!

Gra dostępna jest w wersji mobilnej i tradycyjnej (papierowej). Wersję mobilną każdy użytkownik i użytkowniczka smartfona może przejść samodzielnie. Jest to ciekawa propozycja dla rodzin z dziećmi, młodzieży i dorosłych.

Wersję tradycyjną gry przygotowaliśmy z myślą o dzieciach i młodzieży w wieku szkoły podstawowej. Sprawdzi się zarówno jako forma zajęć dla klas, jak i grup nieformalnych. Nauczyciele i opiekunowie mogą skorzystać z gotowych materiałów.

Gra powstała na podstawie materiałów pochodzących z projektu „Domki fińskie. Pamięć osobista, historia, współczesność”.

Autorki gry: Katarzyna Kamler, Justyna Orlikowska, Zuzanna Walkiewicz

Grafika: Zuzanna Walkiewicz

Gra w wersji mobilnej

Aby dołączyć do gry potrzebny będzie telefon z dostępem do Internetu i GPS oraz bezpłatna aplikacja Action Track, którą można pobrać ze Sklepu Play lub Apps Store.

W aplikacji należy zeskanować kod QR aktywujący grę, a następnie postępować według wskazówek wyświetlających się na ekranie. W trybie mapy można śledzić kierunek poruszania się po osiedlu, a każdy kolejny punkt aktywuje się wraz z dotarciem na wyznaczone miejsce i zeskanowaniem kodu QR znajdującego się w jego okolicy lub rozwiązaniem zadania. Kody przyklejone są w widocznych miejscach, a przejście całej trasy zajmuje ok. 1,5 h.

miejsce startuSkwer Dialogu

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie DOMKI-FIŃSKIE-gra-miejska-1-1-1024x1024.png
kod startowy

Gra w wersji tradycyjnej

Gra przeznaczona jest dla maksymalnie pięciu paroosobowych grup. Do organizacji gry potrzebna jest jedna osoba koordynująca całość oraz 5 osób, z których każda animuje jedno zadanie.

Poniżej znajdziesz materiały do gry. Składają się na nie: Instrukcja, Karta do gry, Mapy 1945, Zadania 1945, Mapa 2019, Zadania do gry.

W pliku Instrukcja znajdziesz podstawowe informacje o grze. Podczas gry instrukcja przyda się osobie koordynującej grę – wydrukuj ją w jednym egzemplarzu.

Karta do gry to niewielka książeczka, którą otrzymuje każda grupa biorąca udział w grze – wydrukuj ją w tylu egzemplarzach, ile grup weźmie udział w grze. Karta jest miejscem, na którym grupy mogą wpisywać odpowiedzi na poszczególne zadania.

Mapy 1945 to zestaw map pokazujących, jak wyglądało osiedle w 1945 roku. Na każdej z map zaznaczony jest inny punkt. Każda grupa dostaje inną mapę. Zadaniem grup jest udanie się do punktu zaznaczonego na mapie, którą dostali. W punkcie tym grupa znajdzie odpowiednie wspomnienie z pliku Zadania 1945. Ważne, aby przed rozpoczęciem gry, osoba koordynująca grę rozmieściła wspomnienia w odpowiednich, zaznaczonych na mapie miejscach.

Po odnalezieniu wspomnień, grupy wracają na Skwer Dialogu, gdzie od osoby koordynującej grę dostają współczesną mapę osiedla (Mapa 2019 – wydrukuj ją w tylu egzemplarzach, ile grup weźmie udział w grze). Na mapie oznaczone są punkty, do których trzeba dotrzeć, aby rozwiązać wszystkie zadania z gry. W każdym punkcie na grupę czeka osoba, która animuje zadanie przypisane danemu miejscu. Zadania znajdują się w pliku Zadania do gry – wydrukuj plik w jednym egzemplarzu i rozdaj animatorom odpowiednie zadania.

Aby przy poszczególnych zadania nie tworzyły się kolejki, ustal kolejność, w której grupy odwiedzają poszczególne miejsca.

Po wykonaniu zadań grupy wracają na Skwer Dialogu, gdzie osoba prowadząca kończy grę i liczy punkty zdobyte przez poszczególne drużyny. Dodatkowo zachęcamy do przygotowanie drobnych upominków dla wszystkich uczestników gry.

Dobrej zabawy!

Gra w wersji tradycyjnej powstała w 2019 r. w ramach projektu „Etnograficzne Lato w mieście” zrealizowanego przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego. Projekt współfinansowało m.st. Warszawa. 

Gra miejska „Domki fińskie” w aplikacji mobilnej Action Track powstała w 2020 r. w ramach projektu „Poszukiwacze warszawskich tradycji” realizowanego przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Projekt współfinansowało m.st. Warszawa.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie logotypy-gra-1024x543.jpg